Uncategorized

Båtfix igen

Som utlovat så kommer här lite av de projekt vi slutfört under början av 2021.

Vårt kärvande backslag

Backslaget som vi skulle renovera/inspektera skulle demonteras då båten låg i vattnet. Många funderingar innan om hur vi skulle få isär det tillräckligt från både motor samt axel utan att riskera att båten vattenfylldes okontrollerat. Vi har en sjövattenkyld propelleraxel-tätning och om man pressar den något i sidled så kommer vatten in. Lösningen blev att lossa på motorfästena och höja upp motorn i bakkant samtidigt som vi vinschade motorn föröver med avhåll runt masten. Axeln gick att skjuta något akteröver, men inte mycket. Det gick bra tillslut och backslaget blev separat och åkte hem till huset för isärplocknining.

Att byta ett renoverat backslag mot sitt defekta kostar ca 7000sek. Med anledning av detta pris samt osäkerheten hur ”renoverat” ett utbytesbackslag är så hade vi bestämt oss för att ta isär vårat och renovera det själva. Det finns en tydlig manual hur en renovering skall genomföras så den lästes igenom åtskilliga gånger. Vi hade även sett att andra båtar renoverat sitt och vi fick hjälp av dom med vilka reservdelar och vart dom hade beställt dessa ifrån. 

Vi hade även haft span på begagnade backslag som vi skulle kunna ta ev reservdelar ifrån och hittade ett relativt billigt via blocket.

Efter att vi tagit isär vårat så upptäckte vi anledning till att det kärvat, bakslaget har en kylmantel som kyler oljan något och i denna ”vägg” mot vattnet så upptäcktes det lite ”rostrinning”. Vi hade tidigare upptäckt att oljan varit missfärgad, men bytte den och därefter hade den sett bra ut. Vi hade även en diskussion med Volvo och dom sa att det är viktigt att inte ha för mycket olja i backslaget och det hade vi inte varit så noga med och trodde kärvandet berodde på detta. Men nu till den där rosten som vi upptäckte, efter lite pillande på stället där det verkade komma ifrån så kunde vi tillslut se ett litet hål in till kylvattnet, så där hade vi orsaken, lite lagom sipprande vatten som blandats med oljan, inte bra.

Tur att vi hade köpt ett ”reservdels-backslag”, för där fanns en köldmantel som var hel och tät.

Vi rengjorde alla delar och beställde hem de packboxar, o-ringar och lager som var slitna och skulle bytas.

Utmaningen var nu att få på alla lager i rätt ordning, många tips fick vi och vi förberedde oss väl med exakta hylsor för att kunna banka på lagren. Dom får ju inte hamna det minsta på ”sne” när man skall sätta dit dom. Bästa tipset var att lägga en del i frysen och värma den andra i motorolja, detta fungerade riktigt bra, de flesta lagren bara gled på eller i utan några större våld.

Backslaget målas med klassisk VP-grön färg och återmonterades efter många svordomar då det väger 28kg och skall passa in motorn i rätt vinkel.

Visst tog det lång tid att få det renoverat på egen hand, men nu känner vi att vi kan renovera det vid behov utan problem, dessutom har vi reservdelar och så vet vi att alla lager och packboxar är nya. Man skall även mäta upp ett särskilt avstånd mellan konerna i bakslaget och det visade sig finnas gott om slityta på lamellerna kvar. 

Nu kan vi lägga i och ur växeln utan problem. 

Backslaget demonterat.
Färdigt, redo för återmontering.
I den varma delen har tidigare två lager förts in. till höger direkt ur frysen
Gick på enkelt utan större våld. Bra metod.
Så här ser det ut innanför skyddskåporna.

Läckande cirkulationspump

Vi hade märkt att vårt kylvatten till den inre kylningen (slutna delen) försvann, vi fick emellanåt fylla på mer glykolblandat vatten i expansionskärlet. Som tur är så smakar är glykol väldigt sött om man smakar på det. Vi upptäckte att det var lite blött under cirkulationspumpen och det smakade glykol. Efter en del efterforskande på hur denna pump fungerar så hittade vi även här renoveringsinstruktioner. Motorn är i grunden en bilmotor från Peugeot så vi beställde en reparationsats från ett företag i Tyskland till betydligt förmånligare pris än här hemma.

För att ta loss pumpen så var vi tvungna att demontera större delen av både sjö-kylvattnet samt färskvatten-kylningen. I och med detta passade vi på att göra rent värmeväxlaren och byta alla gummipackningar/ O-ringar. Vi bytte även termostaten när vi hade isär allt.

Med god erfarenhet från hur man tar bort och sätter dit lager så var detta en enkel match. Även här blev det ny färg och vi har nu större förståelse och koll på kylvattensystemet ombord.

Nytt skovel-hjul monterat (det är detta som driver runt inre kylkretsen)
Andra sidan på pumpen, axeln med nya lager.
Alla delarna målade, det långa röret till häger är värmeväxlaren.
Ny termostat.

Renovering av vår utombordare.

Även här lades det ner mycket tid till att hitta rätt reservdelar och plocka isär undre och övre växelhuset. Ett specialverktyg fick tillverkas för att få loss och ur delarna ur det undre växelhuset.

Vi hade ju tidigare köpt en ny CDI-box, vilket var avgörande om vi skulle fortsätta lägga pengar på denna motor. När vi väl återmonterat allt och skulle provstarta så fick vi inte igång den, känslan var inte bra efter all tid vi lagt ner på denna motor och även de pengar lagt på den.

Felsökning inleddes, tändningen kollades, fick den tillräckligt bränsle? Var tändstiften ok? Var det något med bensinen? Vi bytte till den gamla CDI-boxen för att utesluta att den överhuvudtaget startade, ingen start här heller. Prövade att byta plats på tändkablarna som går in i tändhattarna. Motorn startade hur enkelt som helst, inte visste vi att det hade betydelse i vilken ordning det skall tändas. Men nu vet vi.

Dock så uppstod ett annat problem, det kom inte något kylvatten. Hade kylkanalen satt igen? Vi blåste igenom och det verkade ok. Tog isär för att kolla impellern. Det visade sig att impellerkilen som vi redan vid återmontering varit skeptiska till hade ”pulvriserats” Den var borta och impellern fick inget fäste och kunde således ej driva något kylvatten vidare. Just denna kil fanns inte med att beställa bland alla övriga reservdelar, annars hade vi ju köpt & bytt den också. Troligtvis hade tidigare ägare stoppat i något som inte var av metall som alternativ till kil och det hade väl fungerat just då. Tur vi känner något som kan tillverka en provisorisk kil. Tack Ronny (Helens pappa). 

Motorn är provkörd och funkar fint, gummibåten går enkelt upp i planing (motorn är på 9.9hk). Nu har vi även fått hem riktiga impeller-kilar som snart skall monteras.

Vi har även en 2,5hk utombordare som passar bra om man bara skall åka korta sträckor från båten eller när barnen skall öva. 

Till vänster, specialverktyget som får loss undre växelhuset.
Undre växelhuset

Isolering av akterskeppet

Då vi tyckt att det luktat lite ”unket” i akterskeppet och vi visste var det kom ifrån så bestämde vi oss för att göra något åt det. I delar av båten är skrovet klätt med en matta och i just vår båt är denna matta inte slät utan ”luddig”. Syftet med denna klädsel är att isolera och motverka kondens på skrovet samt göra att det inte känns alltför kallt när man ligger mot den på höst/vår. I vårat fall så hade mattan släppt på vissa ställen och när vi rev bort den så visade det sig att den definitivt gjort sitt. Det blev till att riva ut allt och tvätta bort limrester och skumgummiludd från insidan av skrovet. 

Vad skulle vi sätta dit istället? Ny matta? Vi gillar ju att segla året runt så vi ville passa på att börja isolera båten. Med inspiration från en dansk seglare så fäste vi upp spant mot skrovet med epoxi och limpistol (vi vill ju inte borra i skrovet). För att få till böjen mot skrovet så sågade vi ut spår i plywood så att spantet blev mer böjbart och lätthanterligt. Spanten förseglades med epoxi för att inte suga åt sig fukt. Därefter klippte vi ut självhäftande isolering (Armaflex 13mm) och satt in i varje fack. Utanpå så satte vi ribbor. Enkla lister av gran som vi målade med 1-komp vit halvblank färg.

Förberedelser för isolering
Armaflex på plats
Så här blev det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *