Uncategorized

Dags att kavla upp

Då vi visste att det skulle krävas en del omsorg av båten var det dags att sätta i gång. Direkt efter köpet så gjorde vi ingenting den sommaren utan bara seglade och lärde oss båten. Vi tog upp den på land i augusti. Vi anlitade Wallhams båtsupport det året för både förvaring men även en del jobb.

Dom stora projekten som skulle vara klara till semestern 2019 var:

  • Sandblästring av botten
  • Epoxybehandling av botten.
  • Bli av med teakdäcket.
  • Driva ut all fukt ur däcket.
  • Täta däcket
  • Nytt däck
  • Demontera roder, driva ut fukten.
  • Ny rodertätning
  • Nytt cutlesslager.
  • Ny axeltätning
  • Nya bottenventiler
  • Nya motorfästen
  • Byta drivknut.

Vi började med att helblästra botten med hjälp av Bläster mäster så botten kunde torka ut ordentligt inomhus under vintern inför epoxymålningen till våren. 

På däcket satt ett skruvat teak-däck som hade sätt bättre dagar. Detta togs bort, det gjorde vi själva. Det relativt enkelt då vissa ribbor satt ganska löst, men de som satt fast satt ordentligt. Vi använde kofot, hammare, stämjärn och ett multiverktyg. Detta var jobbigt, många kvällar efter jobbet tillbringades ute på båten. Totalt tog vi bort minst 769 skruvar. När vi väl fått bort teaken så skulle ju även den gamla häftmassan bort. Vi förbrukade 1 bandslip och åtskilliga slippapper. Vi hade inte täckt båten då vi skulle in i hallen så fort vi slipat klart däcket. För att förhindra att vatten kom ner i hålen så tejpade vi över alla hålen och efter många tejpsorter kom vi fram till att vanlig eltejp var den bästa. Sammanfattningsvis: Enkelt men tog lång tid och inte de bekvämaste arbetsställningarna, men vi sparade in kostnaderna för många dyra arbetstimmar som vi kunde lägga på annat.

Vi borrade upp och försänkte hålen och efter ett tag inne i hallen så mätte vi fukthalten i däcket och ringade in de områden där det fanns förhöjda värden. Kring dessa områden borrade vi upp fler hål tills vi hittade ytterkanterna på fuktspridningen. Vi använde L-formad insexnyckel på en skruvdragare och körde runt i hålen för att få bort fuktig divinycell. Däcket såg på sina ställen ut som en hålig ost. Däcket fick nu torka ett par månader. Under vintern tog varvet hand om rodret och drog ut axeln för byte av cutlesslager. Axeln var tidigare tätad med fett, vi tog bort detta och installerade en vattenkyld PSS-tätning istället. Snöret i rodertätningen byttes. Genomföringar byttes och den gamla mekaniska propeller-loggen togs bort. Botten spacklades där det fanns mindre revor och skav för att få en fin botten inför epoxymålningen.

Tidigt på våren började vi fylla hålen med epoxy, vi använde West system och fick stöd med tips och tillvägagångssätt från HF-marine som är återförsäljare i Sverige. När hela däcket var jämt så la vi ett lager ren expoxy som ”fuktspärr”. Vi sökte mycket på vad för däck vi ville ha, vi var inne på Treadmaster, vanlig halskyddsfärg men även gelcoat-rullat däck. Nytt teak-däck valdes bort på grund av den kostnad det skulle innebära. Det blev Kiwi-grip då detta är enkel att arbeta med, vi kunde gå till färghandeln och få exakt samma kulör som båten var i och det går bra ihop med epoxy. 

Strax innan påsk var det dags att ta ut båten. Vi hade extrem tur med vädret, det var ca 20 grader och sol i ca 1 vecka så påförande av epoxyn gick smidigt, vi hann även med bottenmålningen.

Vi bytte själva motorfästena och drivknuten, det blev en Sigma-drive, allt för att minimera vibrationerna och ge bästa förutsättningarna för det nya cuttlesslagret och de nya motorkuddarna.

Vi hade en 2-bladig foldingpropeller och vi upplevde att den inte alltid skötte sig när vi manövrerade, så vi hade bestämt oss för att prova en säsong med den 3-bladiga fasta propellern. Till vår förvåning när vi demonterade foldingen så saknades axel-kilen. Vet inte om det varit orsaken till att vi upplevde konstigheter vid manövreringen. Men vi ville utvärdera och få en uppfattning i skillnaden i fart och manöver vid förtöjning jämfört fast- eller foldingpropeller.

Efter en intensiv period sjösatte vi äntligen båten den 27 juni.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *